More Than A feeling
Brad Delp, zanger van de Amerikaanse rockband Boston, is vrijdag dood in zijn huis in New Hampshire gevonden. De doodsoorzaak is nog niet bekend. Boston had in jaren zeventig en tachtig grote hits met More Than A feeling en Longtime. Brad Delp was pas 55 jaar.
Bron: Teletekst 10 maart 2007
10 maart 2007
Monty Python als avondvullend absurd theater
Wat zou het leven saai zijn zonder Monty Python. Begin zeventiger jaren was de comedy-show op de BBC te zien, nog steeds zijn de sketches ‘talk of the town’. De ijzersterke teksten hebben al die jaren niets aan kracht en scherpte ingeboet. Vijf komieken brachten humor met een hoofdletter H. Bijtend, melig en absurd. De lach was gegarandeerd. Hun kracht: ze dóen niet leuk, ze zíjn leuk.
Vier Nederlandse acteurs vertalen de Monty Python-televisiesketches naar het theater. Natuurlijk geven zij er een geheel eigen draai aan, want het kopiëren van de illustere grondleggers van de ontregelende humor heeft geen enkele zin.
Eerder was een op de televisiesketches gebaseerde theatershow in Parijs en Londen een daverend succes. Nu voor het eerst als toneel, Monty Python’s Flying Circus is een absurdistische voorstelling waarin we met z’n allen verdwalen in een doorgedraaide wereld.
Een feest van herkenning of een allereerste kennismaking met de beste grappen van de wereld, het maakt allemaal niet uit. De grote vraag is: bent u er klaar voor om volledig gepythoniseerd te worden? Hier is Monty Python’s Flying Circus!
Onderwerp
Cultuur
Den Bosch laat jaren zeventig herleven
Het Noordbrabants Museum in Den Bosch opent in oktober de tentoonstelling 'Wauw', die de jaren zeventig belicht. 'Wauw' is te zien van 6 oktober 2007 tot en met 13 januari 2008.
Bron: Trouw 10 maart 2007
Bron: Trouw 10 maart 2007
Onderwerp
Cultuur,
Maatschappij
08 maart 2007
Are you being served?
In Londen is de Britse acteur John Inman (71) overleden,die bekend werd als mister Humphries in de serie Are you being served (Wordt u al geholpen). De comedy was in de jaren 70 populair.
Bron: teletekst 8 maart 2007
Onderwerp
Cultuur
07 maart 2007
De consumptiemaatschappij
De Franse postmoderne filosoof Jean Baudrillard, een sociaal wetenschapper die scherpe commentaren placht te geven op consumentisme en overvloed, is op 77-jarige leeftijd overleden.
Niet hoe een product gemaakt wordt of wat je ermee kunt doen is doorslaggevend, zo constateerde Baudrillard in zijn eerste boek Le système des objets (Het objectsysteem) uit 1968, maar de symbolische betekenis daarvan. Dat de werkelijkheid niet alleen bestaat uit 'dingen', maar één groot systeem van tekens vormt, was in het Franse denken van de jaren zestig geen nieuwe gedachte meer. Maar Baudrillard radicaliseerde dit structuralistische idee door iedere band tussen die teken-werkelijkheid en de echte realiteit door te snijden. Die laatste is geheel achter de eerste verdwenen, zo stelde hij vast in zijn boek La société de consommation (De consumptiemaatschappij) uit 1970. Het moderne leven bestaat volgens Baudrillard alleen nog uit inhoudsloze vormen, die hij simulacra (schijnbeelden) noemde.
Bron: Ger Groot, NRC Handelsblad 7 maart 2007
Niet hoe een product gemaakt wordt of wat je ermee kunt doen is doorslaggevend, zo constateerde Baudrillard in zijn eerste boek Le système des objets (Het objectsysteem) uit 1968, maar de symbolische betekenis daarvan. Dat de werkelijkheid niet alleen bestaat uit 'dingen', maar één groot systeem van tekens vormt, was in het Franse denken van de jaren zestig geen nieuwe gedachte meer. Maar Baudrillard radicaliseerde dit structuralistische idee door iedere band tussen die teken-werkelijkheid en de echte realiteit door te snijden. Die laatste is geheel achter de eerste verdwenen, zo stelde hij vast in zijn boek La société de consommation (De consumptiemaatschappij) uit 1970. Het moderne leven bestaat volgens Baudrillard alleen nog uit inhoudsloze vormen, die hij simulacra (schijnbeelden) noemde.
Bron: Ger Groot, NRC Handelsblad 7 maart 2007
Onderwerp
Maatschappij,
Wetenschap en techniek
05 maart 2007
Emancipatiecijfers zijn een uitdrukking van de tijdgeest van de jaren zeventig
Het gaat veel beter met de emancipatie dan blijkt uit de Emancipatiemonitor, zegt hoogleraar demografie Jan Latten. Vijf dagen werken moet volgens hem niet de meetlat zijn voor de emancipatie.
Hij heeft kritiek op de wijze waarop de emancipatie wordt gemeten. Hoe moet het anders? "Die streefcijfers zijn een uitdrukking van de tijdgeest van de jaren zeventig. Men vond toen dat mannen en vrouwen volledig gelijkgeschakeld moesten worden. Ik constateer op dit moment een wending in dat denken. We moeten erkennen dat er toch wel enige verschillen zijn tussen de seksen. Vrouwen hebben andere opvattingen over de waarde van werk dan mannen. Ze vinden het belangrijk, maar willen niet per se een toppositie bekleden. Moeten wij daar dan wel naar blijven streven?
Bron: NRC Handelsblad 7 maart 2007
Hij heeft kritiek op de wijze waarop de emancipatie wordt gemeten. Hoe moet het anders? "Die streefcijfers zijn een uitdrukking van de tijdgeest van de jaren zeventig. Men vond toen dat mannen en vrouwen volledig gelijkgeschakeld moesten worden. Ik constateer op dit moment een wending in dat denken. We moeten erkennen dat er toch wel enige verschillen zijn tussen de seksen. Vrouwen hebben andere opvattingen over de waarde van werk dan mannen. Ze vinden het belangrijk, maar willen niet per se een toppositie bekleden. Moeten wij daar dan wel naar blijven streven?
Bron: NRC Handelsblad 7 maart 2007
Onderwerp
Maatschappij,
Wetenschap en techniek
Molukse dominee Metiary (89) overleden
Metiary werd onder meer bekend als bemiddelaar tussen de Nederlandse autoriteiten en de Molukkers tijdens de treinkapingen in Wijster en De Punt in de jaren zeventig.
Bron Nederlands Dagblad 5 maart 2007
Bron Nederlands Dagblad 5 maart 2007
Onderwerp
Maatschappij
Rond de jaren zeventig verkeerde de stad in een ware identiteitscrisis
Het beeld van Rotterdam is in de afgelopen dertig jaar 180 graden gekanteld. Rond de jaren zeventig verkeerde de stad in een ware identiteitscrisis. Na de afronding van de wederopbouw werd de binnenstad als leeg en ongezellig ervaren. De stad die gedurende het interbellum en de jaren vijftig/zestig nog trots de grootstedelijke predikaten zakelijk, dynamisch en modern uitdroeg, kreeg rond 1970 last van koudwatervrees. Rotterdam was opeens een kille stad zonder hart. Tekenend voor deze houding was de grote manifestatie C70 waarmee vijfentwintig jaar wederopbouw werd gevierd. De binnenstad werd vol gezet met kraampjes, paviljoentjes, koepeltjes, cafeetjes, kortom een reeks goedbedoeld - en steevast met verkleinwoorden aangeduid -straatmeubilair, waaraan de Coolsingel nu nog te lijden heeft. Rotterdam wilde even helemaal geen grootstedelijk imago meer. Nog geen tien jaar later begon dit beeld al weer terug te kantelen.
In haar dissertatie Dromen van een Metropool, de creatieve klasse van Rotterdam 1970-2000 onderzoekt Patricia van Ulzen hoe het huidige grootstedelijke beeld van Rotterdam in de jaren tachtig werd voorbereid door een handjevol creatieve ondernemers. Het laat overtuigend zien waartoe de creatieve klasse in staat is.
Bron: Archined
In haar dissertatie Dromen van een Metropool, de creatieve klasse van Rotterdam 1970-2000 onderzoekt Patricia van Ulzen hoe het huidige grootstedelijke beeld van Rotterdam in de jaren tachtig werd voorbereid door een handjevol creatieve ondernemers. Het laat overtuigend zien waartoe de creatieve klasse in staat is.
Bron: Archined
Onderwerp
Boeken,
Maatschappij
Abonneren op:
Posts (Atom)